Volumul fluxurilor de migrație, atât către Republica Moldova, cât și dinspre acesta, crește în fiecare zi. În acest sens, apar un număr semnificativ de întrebări practice: cum este un cetățean străin înregistrat la locul de reședință, cum să solicite un permis de muncă, să obțină un permis de ședere temporară sau un permis de ședere, care este procedura pentru dobândirea cetățeniei – și aceasta nu este o listă completă a acestora.
Cetățenii străini și apatrizii care doresc să lucreze în Republica Moldova trebuie să obțină un permis de muncă de la Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă a Ministerului Economiei.
Pentru a acorda dreptul la muncă, angajatorul sau reprezentantul său legal trebuie să prezinte Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă următoarele documente:
Apelul companiei / organizației / instituției la Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă; formular de cerere pentru lucrător imigrant;
o copie a unui aviz favorabil emis de Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă, o copie a documentelor constitutive ale companiei / organizației / instituției (certificatul de înregistrare a companiei, un extras recent din Registrul de stat al întreprinderilor, registrul de stat al organizațiilor neguvernamentale sau un permis / licență de muncă, dacă este cazul); documente care confirmă activitățile companiei (un certificat al inspectoratului fiscal privind absența restanțelor la bugetul public național, o copie a raportului financiar pentru ultima perioadă de gestiune în condițiile legii în vigoare);
contract individual de muncă, în original;
o carte națională de identitate a unui cetățean străin sau o carte de identitate a unui apatrid, cu mențiuni referitoare la trecerea frontierei de stat și o copie a acesteia;
o copie a unui document, studiu sau alt document care confirmă calificarea unui specialist a fost invitată să lucreze, tradusă în limba moldovenească, legalizată sau cu o apostilă;
un document care confirmă furnizarea de spații de închiriere pentru perioada solicitată (declarația / contractul de închiriere / cumpărare a proprietarului);
fotografie color, 30 × 40 mm, pe fundal alb;
cazier judiciar din țara de origine, tradus în moldovenească, legalizat sau cu o apostilă.
Pentru a prelungi dreptul la muncă pentru un nou mandat, angajatorul sau reprezentantul său legal trebuie să prezinte Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă următoarele documente:
O cerere de către o companie / organizație / instituție la Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă pentru extinderea dreptului la muncă,
copia unui permis de ședere temporară pentru angajare,
copii ale documentelor constitutive ale companiei / organizației / instituției (certificat de înregistrare a întreprinderii, extrase recente din Registrul de stat al întreprinderilor, Registrul de stat al organizațiilor neguvernamentale sau permisul de muncă / licența, dacă este cazul);
documente care confirmă activitățile companiei (certificat al inspectoratului fiscal privind absența datoriei bugetului public național,
copia raportului financiar pentru ultima perioadă de gestiune în conformitate cu legea în vigoare); contract individual de muncă, în original;
o carte națională de identitate a unui cetățean străin sau o carte de identitate a unui apatrid, cu mențiuni referitoare la trecerea frontierei de stat și o copie a acesteia;
o copie a unui document, studiu sau alt document care confirmă calificarea unui specialist a fost invitată să lucreze, tradusă în limba moldovenească, legalizată sau cu o apostilă; certificat medical standard și medical
un document care confirmă furnizarea de spații de închiriere pentru perioada solicitată (declarația / contractul de închiriere / cumpărare a proprietarului).
Dreptul de ședere în țară mai mult de 90 de zile – permis de ședere din motive de familie
Cetățenii străini care intenționează să rămână în Republica Moldova mai mult de 90 de zile pentru a primi un certificat de imigrație de la Oficiul pentru Migrație și Azil.
Pentru aceasta, un cetățean străin sau apatrid trebuie să prezinte la Oficiul pentru Migrație și Azil (Bulevardul Ștefan cel Mare 124, Chișinău), următoarele documente:
copia cererii de pașaport și pașaport care conține vize sunt valabile cu termenul,
o copie a cărții de identitate a soților,
o copie a căsătoriei sau a divorțului, a solicitat avizul Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă (pentru cei care vin la muncă),
o copie a contractului de muncă pentru imigranții care vin la muncă,
consimțământ certificat notarial al persoanei care furnizează locuința,
3 fotografii 3 × 4 mm, primirea plății taxei de stat.
Ulterior, pentru obținerea unui certificat de imigrație, un cetățean străin sau un apatrid trebuie să-și completeze permisul de ședere în Ministerul Dezvoltării Informațiilor.
Stimați oaspeți ai statului nostru, vă putem oferi o consultare detaliată care explică prevederile legislației privind migrația din Republica Moldova, care vă va ajuta să evitați